Ethiek – 2.5 – Nietzsche – vragen

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Ethiek – 2.5 – Nietzsche – vragen

  1. Wat is het verschil tussen worden en zijn?
  2. Wat is het verschil tussen hebben en zijn? Lees het gedicht van Ed Hoornik
  3. Wat zijn de overeenkomsten tussen Socrates en Nietzsche?
  4. Wat zijn de verschillen tussen Socrates en Nietzsche t.a.v. het moeten streven naar geluk en het cultiveren van deugden en de inzet van rationaliteit, onwetendheid en wilszwakte?
  5. Probeer in eigen woorden de volgende Nietzscheaanse begrippen uit te leggen: “herwaardering van alle waarden”, slavenmoraal en Übermensch.
  6. Maak aan de hand van een eigen voorbeeld duidelijk, wat we van Nietzsche kunnen leren.

Hebben en zijn  

Op school stonden ze op het bord geschreven.
Het werkwoord hebben en het werkwoord zijn;
Hiermee was tijd, was eeuwigheid gegeven,
De ene werklijkheid, de andre schijn.

Hebben is niets. Is oorlog. Is niet leven.
Is van de wereld en haar goden zijn.
Zijn is, boven die dingen uitgeheven,
Vervuld worden van goddelijke pijn.

Hebben is hard. Is lichaam. Is twee borsten.
Is naar de aarde hongeren en dorsten.
Is enkel zinnen, enkel botte plicht.

Zijn is de ziel, is luisteren, is wijken,
Is kind worden en naar de sterren kijken,
En daarheen langzaam worden opgelicht.
(Ed Hoornik)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

veertien − acht =