Filmfilosofie (1)

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Filmfilosofie (1)

Ter aanvulling van de vragen kunnen de volgende films worden bekeken:

  1. Plato’s grot -> The Matrix https://www.imdb.com/title/tt0133093/?ref_=nv_sr_1
  2. Film als instrument (dus niet als kunstvorm op zich) -> Batman – The Dark Knight https://www.imdb.com/title/tt0468569/?ref_=nv_sr_1
  3. Joker -> http://thephilosophicalsalon.com/we-are-all-clowns-a-defense-of-joker/
  4. Aisthesis & instrument -> Stalker https://www.imdb.com/title/tt0079944/?ref_=nv_sr_1

The Matrix is eigenlijk een must-see film om het vak filosofie überhaupt beter te kunnen vatten. Hierbij gebruik ik dus de film The Matrix als een hulpmiddel (instrument) om een moeilijk concept (Plato’s Allegorie van de Grot) duidelijker te maken. Dit is op zichzelf waardevol. De vraag is natuurlijk ook of deze film The Matrix wel recht doet aan Plato’s Allegorie van de Grot omdat er een eigentijdse, beeldende taal aan wordt gegeven. Plato komt uit een andere tijd en had toen geen film etc. en werkte alles in taal uit.

The Dark Knight is een geweldige film die eigenlijk het spanningsveld tussen goed en kwaad verheldert. Deze film is geen must-see, maar wel een geweldige film vol actie waar jullie van zullen smullen. Echter, ook hier voor film gebruikt als hulpmiddel om bijvoorbeeld het thema Ethiek in de filosofie te verhelderen.

Stalker heb ik uitgekozen omdat deze film wordt beschouwd als een van de grootste meesterwerken uit de geschiedenis van de film. Echter, deze film is niet gaaf of snel of hip. In de tijd dat Stalker uitkwam, werden er talloze betekenissen aan deze film verbonden. De film zou gaan over de dwang van het communisme, maar omdat dit niet expliciet uitgesproken mocht worden in het oude Sovjetunie, draaide men er omheen. Maar wellicht is het mooier om de betekenis van de film ergens ook open te laten en mensen zelf te laten nadenken/verbeelden wat ze in de film zien.
Waar het mij bij Stalker vooral ook om gaat is de esthetische (aisthesis) waarde van de film en de filmbeelden. De film duurt lang en het is voor de hedendaagse puber, in een tijd vol snelle films die geen echte indruk maken :), bijna niet vol te houden om naar een film te kijken die zo mooi, traag en indringend is. Stalker lijkt in het begin een trage film, maar wanneer je de film hebt uitgezeten, vergeet je de film en de beelden nooit meer… mits je natuurlijk niet ondertussen gaat snapchatten met de halve wereld en whatsappjes heen en weer stuurt zonder echt aandacht te schenken aan de film.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

elf − acht =