Filosofisch essay – structuur (voorbeeld)

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Filosofisch essay – structuur (voorbeeld)

Alinea 1:

  1. Begin in de eerste alinea met een pakkende inleiding waarmee jullie ethisch-filosofisch probleem meteen duidelijk wordt. Omschrijf dit probleem duidelijk en concreet.
  2. Vervolgens stel je de filosofische vraag. Een filosofische vraag/stelling begint bijna altijd met “Waarom (het belangrijk is) (…)”. Met deze waarom vraag maak je duidelijk waarvoor het belangrijk is om dit probleem op een bepaalde manier op te lossen. Verwerk in je vraag ook een “abstract” thema/probleem. Denk hierbij aan begrippen als “dromen”, “illusies”, “hallucinaties”, “vrijheid”, “verantwoordelijkheid”, “ruimte, “tijd”, “ruimtetijd”, “ervaringstijd”, “chronologische tijd”, “determinisme”, “identiteit”, “zelfbeeld”, “nihilisme”, “maakbaarheid”, “sociale media”, etc. Ik heb hieronder een aantal vragen verpakt als stellingen.
    Voorbeelden:
    Waarom het belangrijk is om te weten of we dromen of niet.
    Waarom het belangrijk is dat er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen chronologische tijd en ervaringstijd
    Waarom het concept ruimtetijd ons aan het denken zou moeten zetten
    Waarom het niet uitmaakt of wij in een gedetermineerde wereld leven.
    Waarom het belangrijk is dat we aannemen dat we als mensen vrij en niet gedetermineerd zijn.
    Waarom met vrijheid altijd verantwoordelijkheid komt
    Waarom mensen in een liberale samenleving moeite hebben met vrijheid en verantwoordelijkheid.
    Waarom het belangrijk is om zin te geven aan een zinloos leven.
    Waarom het belangrijk is om een leeftijdsbeperking te hebben op Sociale Media.
    Waarom het belangrijk is om genetische manipulatie van mensen te verbieden.
    Waarom het belangrijk is om de welvaart in Afrikaanse landen te stimuleren.
    Of meer gewaagde stellingen als
    Waarom het belangrijk is om de Nederlandse cultuur en identiteit te beschermen tegen linkse indoctrinatie van leraren. 😊
    Waarom het belangrijk is dat er meer mannen in het basisonderwijs gaan lesgeven.
    Waarom het belangrijk is dat de mens nooit wordt vervangen door Artificiële Intelligentie.
    Waarom onnadenkende mensen gevaarlijker zijn dan mensen met een doordachte maar ook vreselijke denkbeelden.
  3. Eindig alinea 1 met een nieuwe regel, maar geen open regel (shift-enter) en leg uit wat in jullie essay (stapsgewijs) besproken gaat worden (in een paar regels). Zoiets als: Eerst gaan we de begrippen x en y verhelderen. In de volgende alinea wordt blabla besproken, etc. etc. In de laatste alinea beantwoorden we de hoofdvraag “Waarom (…)”.

Alinea 2:

  1. Geef een begripsverheldering van de centrale begrippen die jullie bespreken. Maak gebruik van woordenboeken, maar ook www.etymologiebank.nl en ga op zoek op internet door te zoeken op termen als filosofie + ”centrale begrip” of doe dit in het Engels. Kijk op de websites en zoek desnoods met de zoekfunctie “ctrl-f” naar begrippen op de pagina waar jullie iets over zoeken. Als ik bijvoorbeeld iets wil weten over identiteit, dan typ ik in google “filosofie identiteit” en dan ga ik naar een paar websites en op die websites zoek ik dan met “ctrl-f” naar woorden als filosofie en identiteit zodat ik meteen bij de juiste tekst kom.
  2. Geef vervolgens (weer met shift-enter) een definitie die je zelf gaat toepassen per begrip.
  3. Wanneer je verschillende begrippen toepast, zorg er dan voor dat er per begrip met een shift-enter een nieuwe regel wordt gestart.

Alinea 3: Argument 1 voor jouw/stelling/vraag

  1. Werk eerst in 1 of 2 regels uit wat de stelling is.
  2. Geef vervolgens voorbeelden bij de stelling die pakkend zijn.
  3. Beargumenteer met behulp van verschillende filosofen waarom je voor de stelling bent
  4. (shift-enter) Geef weer wat de tegenargumenten zijn.
  5. Weerleg de tegenargumenten met behulp van filosofen en wat je zelf hebt bedacht.

Alinea 4: Argument 2 voor jouw/stelling/vraag

Idem alinea 3

Alinea 5: Argument 3 voor jouw/stelling/vraag

Idem alinea 3

Alinea 6: Eventueel een sterk tegenargument

  1. Idem alinea 3, maar dan omgekeerd.
  2. Probeer het tegen argument van dit tegenargument te weerleggen
  3. Als dit niet lukt, dan is er sprake van een dilemma en is het belangrijk om uit te leggen waarom dit sterke tegenargument toch niet sterk genoeg is.

Alinea 7: Conclusie

  1. Begin met zoiets als: “Al met al (…)” of “Samenvattend (…)”, “Terugkijkend op (…)”, “Resume, (…)”.
  2. Herhaal de hoofdvraag
  3. Vat ieder argument uit alinea 3 t/m 6 in 1 regel per argument samen. Som ze op achter elkaar.
  4. Herhaal eventueel nogmaals de hoofdvraag
  5. Beantwoord de hoofdvraag
  6. Sluit het stuk af

Voorbeeld uit “How to write a philosophy essay”

Tip: Bekijk ook de prezi/powerpoint over “Schrijven & Structuren” (vanaf pagina 20) https://filosofie.gruijthuijzen.nl/category/schrijven-structureren/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − 4 =