Onderzoekend handelen – het programma

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Onderzoekend handelen – het programma

Het programma

Deel I: Aan de slag
15.00u-16.15u (Luisteren, lezen, divergeren, convergeren en presenteren)

  1. Introductie: Robert-Jan Gruijthuijzen (10 minuten)

Professionele identiteit kent twee kanten: het ontwikkelen van de eigen identiteit en systematische onderzoeksvaardigheden.
Waar kunnen we aan denken als we het hebben over onderzoek in de school?
Hoe komen we deze middag tot een top 10 criteria t.a.v. onderzoek in de school?

  • Duo-of trio gesprekken (45 minuten)
    Alle deelnemers worden ingedeeld in duo’s. Ieder duo krijgt één aangeleverde bron t.a.v. professionalisering en onderzoek in de school.
    Stap 1: In de eerste 15 minuten wordt de bron doorgelezen (lezen). 
    Stap 2: Vervolgens gaat aan de hand van deze bron het duo/trio in gesprek (divergeren). Wat kunnen we leren van deze bron? (15 minuten)
    Stap 3: Tijdens de laatste 15 minuten gaat het duo
    • drie ontwerpcriteria opstellen,
    • een korte pitch voorbereiden (wat is bruikbaar voor ons? wat heeft onze voorkeur t.a.v. het stimuleren van de onderzoekende houding en de implementatie daarvan?)
  • De pitch
    Ieder duo geeft een pitch van 1 minuut over de bron en de daaruit volgende ontwerpcriteria, waarbij de ontwerpcriteria in het chatvenster worden gedeeld.
    (15 minuten)

    PAUZE: 16.15u – 16.25u

Tijdens deze pauze rubriceert de voorbereidingsgroep de ontwerpcriteria van alle duo’s in het chatvenster.


Deel II: Samenbrengen
16.25u – 17.00u (Samenbrengen en wat nu?)

  • Presentatie      

De voorbereidingsgroep presenteert een eerste aanzet tot een top 10 ontwerpcriteria

(10 minuten)

  • Nabespreking over onderstaande vraag (20 minuten)

                Vraag : Wat betekenen deze ontwerpcriteria voor de organisatie in de eigen school?

  • Afsluiting
    (5 minuten)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht + 13 =