Scepticisme – par. 2.1+2.2 + 2.3 – vragen
- Waar staat het metafysisch scepticisme voor?
- Wat is volgens Immanuel Kant het schandaal van de filosofie?
- Wat is naïef realisme en hoe verhoudt het naïef realisme zich t.o.v. het standpunt van de waarnemer?
- In hoeverre is het standpunt van de waarnemer problematisch als het gaat om het met zekerheid stellen dat de zintuiglijke ervaring geen illusie of hallucinatie is?
- Er zijn drie soorten gedachte-experimenten: tegenfeitelijk, conceptueel en evaluatief (lees: pagina 39+40 uit hvvdt). Geef antwoord op de volgende drie vragen.
Een tegenfeitelijk gedachte-experiment zou de volgende vraag stellen: Op zoek naar het ideale onderwijssysteem. Hoe verloopt deze zoektocht naar het ideale systeem wanneer er alleen maar naar de waarneembare werkelijkheid zou worden gekeken?
Een conceptueel gedachte-experiment zou de volgende vraag stellen: Hoe ziet een school eruit waar leerlingen en leraren rekening houden met de waarneembare werkelijkheid enerzijds maar ook de dreiging en bewustwording van een mogelijk naief realisme?
Een evaluatief gedachte-experiment: Wat zou jij doen en wenselijk vinden als je jouw ideale school zou mogen oprichten en je op zoek moet gaan naar het beste onderwijs? - Leg uit waarom, bij Locke, het idee van een Tabula Rasa niet op gespannen voet staat met de aangeboren vermogens. Verwerk in je antwoord het begrip innate knowledge.
- Wat is het verschil tussen primaire en secundaire eigenschappen. Kun je een voorbeeld geven a.d.h.v. een object?
- Geef een definitie van het begrip indirect realisme.
- Zoek op en leg uit wat het verschil is tussen inductie, deductie en abductie.
- Wat zijn dispositionele eigenschappen? Kun je een aantal voorbeelden noemen?
- Wat bedoelde Berkeley met zijn uitspraak Esse Est Percipi?
- Welke filosofische kritiek kun je inbrengen tegen het solipsisme?
- Waar staat subjectief idealisme en objectief idealisme voor?
Nadrukkelijk advies: lees de oorspronkelijke tekst blz. 169
Optioneel: Lees de tekst uit “De wereld van Sofie”. Erg leerzaam!