Wat is filosofie? (2)

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Wat is filosofie? (2)

Vorige keer hebben we de introductie uit “Durf te denken”, blz. 4 t/m 13 doorgelezen, een set vragen over de betekenis van filosofie, filosoferen en de vraag waartoe filosofie dient, proberen te beantwoorden.

Komende week staat het volgende op het programma:

1. Wat betekent het om liefde voor wijsheid te hebben?
2. Wanneer spreken we over “grote vragen”?
3. In hoeverre houdt filosofie zich bezig met “verwondering”? Bekijk hiervoor het onderstaande YouTube-filmpje. 
4. Definieer het begrip traditie. In hoeverre beschikken schoolvakken over een traditie? Hoe kijken we tegenwoordig naar traditie?
5. Is de filosofie de moeder van de wetenschappen? Wanneer wel en wanneer niet?
6. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het streven naar en de liefde voor wijsheid enerzijds en het streven naar de waarheid? 
7. Wat is het verschil tussen wijsheid en het streven naar wijsheid? 

In het onderstaande artikel “Hoe waarheid een product werd” geeft Rob Wijnberg een perspectief op de ontwikkeling van de manier hoe mensen denken over wat waar is. Hij stelt dat we tegenwoordig leven in een tijdperk waarbij waarheid niet als doel heeft de wereld te verklaren of begrijpen, maar gericht is op verkoop. Denk hierbij aan iedereen die een “loopje” neemt met de waarheid om de eigen zin door te drijven, een bankstel aan een klant te verkopen, etc. In de reclamewereld spreekt men ook wel over “contentmarketing”. Content staat voor inhoud en marketing voor alle activiteiten die worden uitgevoerd om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen. Op Contentstrategie: Hoe pas je dit toe? – Crossphase wordt een strategisch stappenplan uitgelegd, die bedrijven helpen om de inhoud (content) aan de man/vrouw te brengen. Het doel is dus de verkoop en niet het waarheidsgehalte van de inhoud (content). Het doel is dus niet de liefde voor wijsheid, noch de liefde voor waarheid, maar iets anders. 

8. In hoeverre is het wenselijk dat we contentmarketing toelaten? Waar liggen de grenzen van het toelaatbare? 

9. Is waarheid iets wat we kunnen bezitten? Welke rol spelen denken en verwondering? Is het zoeken naar waarheid hetzelfde als het bezitten van waarheid?

10. Wat is het verschil de liefde voor de beste contentmarketingstrategie en het doel van de contentmarketingstrategie om mensen aan een product te helpen? 

Lees het artikel uit de Correspondent “Hoe waarheid een product werd”.
https://decorrespondent.nl/957/hoe-waarheid-een-product-werd/3715978365-1acf26d2

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [1.48 MB]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 − veertien =