Wat maakt de mens? Paragraaf 6.3 Extended

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Wat maakt de mens? Paragraaf 6.3 Extended

  1. Omschrijf het begrip uitgebreidheid.
  2. Lees de primaire tekst 5. Wat is het verschil qua kennis/informatie tussen het brein als opslagplek voor informatie en een briefje waarop iemand met Alzheimer informatie heeft geschreven?
  3. Wat is het probleem met de scheiding tussen lichaam en geest t.a.v. het feit dat mensen het brein of een notitieboekje gebruiken om informatie op te slaan en terug te halen?
  4. Hoe kun je kritiek leveren op het idee van opslaan en terughalen vanuit het idee van computationalisme? Denk hierbij aan een computertaal die wel van nature hebben overgenomen in onze opvoeding.
  5. Moeilijke vraag: In hoeverre is de computertaal die we eigen hebben gemaakt in onze opvoeden in zichzelf weer een onderdeel van onze uitgebreide geest?
  6. Welke kritiek kun je vanuit Descartes’ lichaam en geest probleem leveren op het idee van de uitgebreide geest? Denk hierbij aan het idee dat iemand eerst het idee “de uitgebreide geest” gecreëerd/gevormd moet hebben in de geest om vervolgens de scheiding tussen lichaam en geest te kunnen bekritiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − 10 =