Wijsgerige antropologie – par. 1.3 – vragen (2)

Een niet onderzochte les is het niet waard gegeven te worden.

Wijsgerige antropologie – par. 1.3 – vragen (2)

  1. Wat wordt er verstaan onder de sociaal-constructivistische visie? Reflecteer op het Udens College vanuit de sociaal-constructivistische visie op emoties. Kijk bijvoorbeeld op: http://www.ucdoer.ie/index.php/Education_Theory/Constructivism_and_Social_Constructivism_in_the_Classroom.
    Kijk ook eens naar vraag 37 uit de cursus Onderwijsfilosofie (https://filosofie.gruijthuijzen.nl/category/onderwijsfilosofie-antwoorden/)
  2. Bij de sociaal-constructivistische visie is cultuur vele malen belangrijker dan biologie of fysiologie. Fysiologisch is de mens de afgelopen millenia weinig veranderd, maar toch beleven mensen het leven verschillend. Beargumenteer wat volgens jou belangrijker is als het gaat om het beantwoorden van de vraag “Wat is de mens?”? Cultuur enerzijds en biologie of fysiologie anderzijds.

    Avoiding and Resolving Conflicts. The Inuit try to prevent conflicts by being modest, cautious, and reticent about their own accomplishments. In order to avoid directly confronting others, they tend to phrase requests as non-threatening jokes. They do not make invitations or promises, and they hesitate to ask questions to avoid forcing others to give direct answers. When conflicts do arise, people often express their feelings with hints. Anger occasionally erupts, but when it does the angry person simply walks away. The community may ostracize people who develop a tendency to anger, though that would be done subtly, with the people doing the ostracizing acting more nurturing and warmer than ever. For more detailed information about this subject, see, in this website, the article “Conflict Management in a Modern Inuit Community” (Briggs, 2000).” 

  3. Wat is de impact van de omgeving op de aanwezigheid van emoties? Kijk hierbij ook eens naar het gegeven dat in de normale sociale relaties tussen de inuit/Utku’s geen plek is voor een emotie als “woede”.
  4. Wat wordt er verstaan onder de cognitieve benadering van emoties? Denk hierbij aan het idee van Martha Nussbaum dat volgens haar emoties intelligente reacties zijn op dat wat we waardevol vinden.
  5. Maak aan de hand van een praktijkvoorbeeld duidelijk wat het verschil is tussen de sociaal-constructivistische benadering en de cognitieve benadering van emoties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − zes =